De nya lokalerna är mer än dubbelt så stor som tidigare och kommer förutom två rejäla studior för sändning även att ha kontorsutrymme samt ett rejält kök när både gäster och programmakare kan fika och trivas mellan varven.
– Det går nästan inte att beskriva känslan, säger ordförande Kauko Nisukangas. Det blir en skillnad som natt och dag.

Idag är det ett antal aktiva föreningar som bland annat Nattsuddarna, Studio 64, Finska föreningen och Seniorradion som turas om att köra de dagliga sändningarna i den lokala radiostationen. Dessutom spelas ett brett utbud av musik mellan programblocken övrig sändningstid.
– Det kommer att gå att arbeta och producera på ett helt annat och vettigt sätt nu, säger Lars Rosenblom som är programansvarig. Nu kan vi ta tillvara på programverksamheten samt att producera på ett positivt sätt. Dessutom blir det betydligt trevligare att välkomna gäster i studion och de kommer att få mycket bra möjligheter att sitta och förbereda sig.

Nu inriktar man sig även på att få fler föreningar intresserade av att sända sina egna program.
– Vi är en unik lokal radiostation som bedriver lokal programverksamhet och producerar lokala program så för att en så bred målgrupp som möjligt så vill vi knyta samarbeten med flera som ser möjlighet och nyttan med att till en låg kostnad kunna göra egna radiosändningar, säger Kauko.

För att nå ut till marknaden och erbjuda fler företag och verksamheter att höras i Gävle och större delen av Gästrikland och Norduppland så har man knutit ett samarbete med Gestrike Media för att erbjuda kostnadseffektiva radiokampanjer till hela målgruppen.
– Det är fantastiskt kul att få den här möjligheten att erbjuda våra kunder en till riktigt lokal mediakanal, säger Joe Formgren på Gestrike Media. Förutom print och internet så kan vi nu erbjuda extremt kostnadseffektiva radiokampanjer som prickar helt rätt målgrupp för de flesta av våra kunder. Vi kommer initialt att söka ett antal samarbetspartners som vill vara med på årsbasis. Då garanteras man 10-15 jinglar om dagen och kostnaden per jingel och dag blir så låg att vi inte kan sätta det i print. Att Radio Gävle sedan spelar den mest blandade musiken är det som jag personligen verkligen gillar.

Samarbetspartners och annonsörer i Radio Gävle kan alltså medverka till en mycket låg kostnad samtidigt som man stöttar en ideell verksamhet.
– Vi får inga som helst bidrag, berättar Lars. Men vi är ett gäng eldsjälar som brinner för detta liksom våra engagerade föreningar som tillsammans med den varierande musiken skapar ett brett och intressant programutbud. Idag når vi enligt STIM cirka 9000 lyssnare per dygn och vi siktar naturligtvis ännu högre.

Fakta:
Var lyssnar man då på Radio 102,7 Gävle?
Ratta in 102,7 mhz
eller gå in på
Där kan hela världen lyssna live

Annonsering/bli samarbetspartner:

Bildtext: Lars Rosenblom, Kauko Nisukangas välkomnar samarbetet med Joe Formgren.